W ramach projektu ,,Innowacyjna edukacja – nowe możliwości zawodowe” dyrektorzy szkół technicznych Powiatu opatowskiego pani Magdalena Gdowska oraz pan Marcin Stańczyk uczestniczyli w dniach 5 -8 czerwca 2018 r. w niezwykle atrakcyjnej wizycie studyjnej w Wiedniu. W wyjeździe do austriackich instytucjach kształcących w systemie dualnym wzięli udział także przedstawiciele instytucji zrzeszających przedsiębiorców województwa świętokrzyskiego oraz Urzędu Marszałkowskiego. Bogaty program wizyty rozpoczął się spotkaniem z Ambasador Polski w Austrii Pania Jolantą Różą Kozłowską, z którą poruszono kwestię kształcenia dualnego. Pani ambasador bardzo ciepło wypowiadała się o szkołach technicznych i doceniła zaangażowanie samorządu w inwestycje w szkolnictwo zawodowe. W rozmowach uczestniczył także Pan Marcin Szlachcikowski- dyrektor Zagranicznego Biura Handlowego RP w Austrii, z którym dyrektorzy szkół opatowskich podjęli rozmowy o możliwości organizacji praktyk zagranicznych dla swoich uczniów.

Technika powiatu opatowskiego przystąpiły do projektu, który jest innowacyjny w skali całego kraju. Polega on na przesunięciu zajęć praktycznych do pracodawców. Młodzież zamiast w szkole będzie zdobywać umiejętności praktyczne w rzeczywistych warunkach. Taki model edukacji jest realizowany w Austrii od kilkunastu lat. Doświadczenie, które zdobyliśmy podczas wielu spotkań z przedstawicielami instytucji wspierających edukację pozwoli nam w zupełnie nowy sposób spojrzeć na współpracę z pracodawcami, jako pełnoprawnymi partnerami w kształceniu młodzieży - powiedziała Magdalena Gdowska dyrektor Zespołu Szkól nr 1 w Opatowie. Obserwując wyposażenie szkół austriackich doszedłem do wniosku, że przy obecnych inwestycjach naszego powiatu w szkolnictwo zawodowe jesteśmy już na europejskim poziomie- dodał dyrektor Zespołu Szkół im. Marii Skłodowskiej – Curie w Ożarowie pan Marcin Stańczyk. We wrześniu odbędzie się rewizyta partnerów austriackich w powiecie opatowskim i opracowane zostaną ostateczne zasady współpracy w dziedzinie kształcenia dualnego.